gdtWielu z nas, po ciężko przepracowanym tygodniu szuka spokoju i wyciszenia od problemów w pracy i życiu codziennym. Wsiadamy w samochód i jedzie poza miasto do lasu na łono natury. Las traktuje się, jako ogólnonarodowe dobro, które musimy chronić. Lasy chronione są przepisami administracyjnymi

Error proofing w FMEAPojęcia takie jak error-proofing, mistake-proofing czy poka-yoke są powszechnie używane w języku przemysłu motoryzacyjnego. Gdy mowa jest o błędach występujących w procesie i metodach zapobiegania im oraz ich wykrywania, panuje bałagan wyrażeń, pojęć i znaczeń.

poka yokeO czym myślisz kiedy kierujesz samochodem? Czy przez cały czas jesteś skupiony na prowadzeniu samochodu i bacznie zwracasz uwagę na innych uczestników ruchu drogowego? Nie sądzę... Podobnie jest z pracownikiem (operatorem) na linii produkcyjnej. Nie jest możliwe aby był on przez cały czas pracy

Wraz ze wzrostem wymagań klientów wobec swoich dostawców, rosną także oczekiwania pracodawców w stosunku do kwalifikacji pracowników. Z drugiej strony, coraz wyraźniej dostrzegamy, że pracownicy nie chcą być jedynie ubezwłasnowolnionymi wykonawcami poleceń, lecz oczekują stawiania przed nimi nowych wyzwań, wymagających samodzielnego podejmowania decyzji, rozważania ryzyka, a także

Logistic FMEAAnalizę ryzyka należy wykonać dla całego procesu wytwarzania, czyli również dla procesów logistycznych, związanych z dostarczeniem surowców na linię produkcyjną z magazynowaniem i wysyłką produktów gotowych do kontrahentów.

gdtScharakteryzowano nową normę PN-EN ISO 1101:2006. Istotne jej ustalenia zilustrowano oryginalnymi rysunkami autora. Wskazano, że identyczne symbole tolerancji geometrycznych są stosowane zarówno w normach ISO, ASME, jak i wycofanej PN opartej na normie SEV 301, przy czym dla tolerancji kierunku i położenia zdecydowanie inna jest interpretacja wymagań wg ISO oraz wycofanej PN. Zwrócono uwagę, że różnice występują między normami ISO i ASME.

Kiedy firma Classen-Pol S.A. zwróciła się do nas o przygotowanie oferty na wdrożenie Systemu Zarządzania Środowiskowego zgodnego z normą PN-EN ISO 14001:2005  wydawało się, że będzie to kolejne typowe wdrożenie realizowane wg ustalonych etapów jakie są powszechnie stosowane przez większość firm konsultingowych. Jednak po szczegółowej analizie wymagań klienta stwierdziliśmy, że 

charakterystyki specjalneTemat charakterystyk specjalnych wraca do mnie jak bumerang na każdym szkoleniu. Jest to jeden z tych zwrotów, których wszyscy używają, ale nikt nie jest pewny co oznaczają.

gdtW nowej normie ISO 2692:2006 zdefiniowano wymaganie maksimum materiału, wymaganie minimum materiału oraz wymaganie wzajemności. Umiejętne zastosowanie tych wymagań pozwala jednoznacznie opisać określone przez konstruktora właściwości funkcjonalne elementów wymiarowalnych

Mapa procesuZ podejściem procesowym jest trochę tak jak z czarnymi dziurami. Wszyscy wiedzą, że istnieją, nikt ich jednak nie widział na własne oczy. Mimo to koncepcja ta, zachęcająca organizacje do postrzegania własnej działalności nie z perspektywy działów i jednostek organizacyjnych, lecz poprzez 

audyt produktuWedług wielu publikacji i podręczników dostępnych na rynku audyt produktu stanowi narzędzie do niezależnej oceny wyrobu z punktu widzenia klienta. Pozwala także na zabezpieczenie organizacji przed sytuacjami związanymi z odpowiedzialnością za wyrób i za wady fizyczne. Tyle jeśli chodzi o teorię, a co z praktyką?

Już w czerwcu 2008 roku uważni obserwatorzy strony AIAG (Automotive Industry Action Group) mogli dostrzec nowe wygania tak zwanych core tools, czyli podstawowych narzędzi jakości stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym. Co istotne, publikacje te objęły dwa podstawowe narzędzia - analizę potencjalnych wad i ich skutków FMEA oraz zaawansowane planowanie jakości produktu APQP. 

OHSAS 18001, norma?Wśród dostawców przemysłu motoryzacyjnego niejako standardem ostatnich lat staje się dążenie do budowy zintegrowanych systemów zarządzania, łączących wymagania jakościowe wyrażone w normie ISO 9001 oraz środowiskowe, zawarte w normie ISO 14001. Bardziej ambitni, chcąc zaimponować 

 

etapy FMEAPo rewolucji związanej z audytami przejścia na IATF 16949:2016, w branży motoryzacyjnej szykuje się kolejne BUMM, którym będzie połączenie dotychczas używanych podejść do tworzenia FMEA (ang. Failure Mode and Effect Analysis), takich jak AIAG i VDA 4. Mimo, iż autorzy obiecują dwuletni okres ujednolicenia, pojawia się wiele wątpliwości.

5w2hOpis problemu, w metodyce Global 8D zwykle realizowany w kroku 2, jest jednym z kluczowych etapów w procesie rozwiązywania problemów. Etap ten, przez wielu traktowany jako bardzo prosty i nie wymagający specjalnego zaangażowania („przecież wiemy, w czym jest problem”) często decyduje