Organizacje doskonalą się. Menedżerowie „walczą” o zwiększanie produktywności, optymalizowanie procesów, poprawianie systemów, czy też relacji z klientami. Zapominamy jednak o doskonaleniu sposobu myślenia. Skupiamy się na myśleniu liniowym, linearnym. Nie dziwi to, zwłaszcza że żyjemy w świecie procedur, a organizacje dążą do uporządkowania. Schematyczne podejście, choć bardzo popularne, nie zawsze daje najlepsze efekty. W biznesie potrzebujemy też myślenia lateralnego, wieloaspektowego, odrzucania status quo. Świat pokazuje nam, że bez nowatorskiego podejścia, bez kreatywności, nie jesteśmy w stanie nadążyć za zmianami i dynamiką otoczenia.
Firmy muszą być elastyczne, zwinne, prezentować różnorodne wizje, czego bez twórczego myślenia nie są w stanie realizować. Problemy są coraz bardziej złożone i nietypowe, co zmusza do innego spojrzenia na cały proces problem solving. Warto więc inwestować w rozwijanie umiejętności myślenia twórczego, kreatywnego.
W każdej organizacji niezależnie od jej profilu działalności, złożoności, wielkości (nie mówiąc o skomplikowaniu) powinno być miejsce na:
• kreatywność i twórczość podczas projektowania prostych, efektywnych struktur i procesów,
• wykorzystanie niestandardowych podejść do budowania standardów,
• podejście nowatorskie, kreacyjne do rozwiązywania problemów i burzenia złych nawyków,
• wyobraźnię podczas projektowania wyrobów, usług,
• pomysłowość, dla zbudowania krótkich i skutecznych ścieżek komunikacyjnych…
Wykorzystujmy kreatywność naszych pracowników, na którą szczególną uwagę zwracał Jeffrey K. Liker, plasując jej złe wykorzystanie w grupie źródeł marnotrawstwa.
Kreatywność to cecha, z którą rodzimy się (a później idziemy do szkoły…). Wpływa na nią nasze doświadczenie, nasza postawa względem życia. Przychodzi jednak czas, że twórcze myślenie ulega „uśpieniu”, ale można, a nawet trzeba go na nowo pobudzić.
Jak pobudzić? Poprzez świadomość naszych ograniczeń, wpływu środowiska, oraz… regularne ćwiczenie.
A tego, jak ją ćwiczyć, wykorzystywać w biznesie i jeszcze świetnie się przy tym bawić, dowiesz się podczas szkolenia.
W trakcie szkolenia będą omawiane następujące zagadnienia:
- Tajniki kreatywności – czyli co zrobić, żeby myśleć jak Einstein
- Budowanie środowiska dla kreatywności
- Cechy twórczego człowieka i twórczego zespołu
- Holizm jako wsparcie
- Procedura twórczego myślenia - co ma standaryzacja do kreatywności?
- Skrzynka narzędziowa
- Obserwacja, słuchanie i zadawanie pytań, to sztuka
- Odwrotne myślenie (reverse thinking)
- Twórcze myślenie – myślenie pytające, kombinacyjne i transformacyjne
- Łamanie reguł i schematów myślowych
- Drzewo pomysłów
- Design thinking
- Technika superpozycji
- Technika wymuszonego dopasowania
- Kwiat lotosu
- Gra „gorący ziemniak”
- Burza mózgów
- Obserwacja, słuchanie i zadawanie pytań, to sztuka
- Łamacz zasad
- Technika przypadkowego słowa
- Metoda SCAMPER
- Kreatywne prezentowanie wyników swojej pracy
- Storytelling
- Zarządzanie wizualne w służbie kreatywności
- Wpływ codziennych rytuałów na kreatywność – jak wielkie umysły wykorzystują rytuały?
- Relaks – bo najlepsze pomysły przychodzą nam do głowy w chwilach lenistwa
- Jak heurystycznie stymulować umysł?
- Budowanie twórczej organizacji
- Wpływ kultury organizacyjnej na pomysłowość pracowników
- Diagnoza organizacji
- Wpływ pozytywnego zarządzania na budowanie kultury kreatywności
- Zasady, które warto wprowadzić w życie
- Ucz się codziennie czegoś nowego – czyli jak w świecie wiedzy rozwijać się nieszablonowo i skutecznie
- Kilka słów o figlach naszego mózgu
- Ucz się mądrze i kreatywnie – o tajnikach skutecznej edukacji
- Notuj twórczo: między innymi mapowanie myśli, sketchnoting
- Tsunami informacyjne a kreatywność
- Roześmiani ludzie są bardziej twórczy
- Zakończenie szkolenia, podsumowanie