Zakres szkolenia:

Szkolenie w formie uzupełnionego teorią treningu, opartego o warsztaty wykonywane w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, oparte na realnych przykładach problemów jakościowych występujących w procesie produkcyjnym uczestników szkolenia. Szkolenie ma na celu wypracowanie gotowych narzędzi efektywnego rozwiązywania problemów zgodnych z wymaganiami przemysłu motoryzacyjnego zapisanymi w normie IATF 16949 oraz podręczniku CQI-20.

  • Wprowadzenie do metodologii rozwiązywania problemów: narzędzia jakości w EPS wg normy IATF 16949:2016, cykl PDCA, różnice pomiędzy metodami EPS (G8D, QRQC, A3…), G8D – sekwencyjny plan działań.
  • Identyfikacja problemu oraz działania natychmiastowe:
    • analiza problemu, problem w ujęciu procesowym, poziomy eskalacji problemu, wybór narzędzia do rozwiązywania problemu,
    • reklamacje wewnętrzne oraz zewnętrzne a działania powstrzymujące symptomy,
    • multidyscyplinarny zespół, ustalenie celu.
  • Definiowanie problemu:
    • zasada San Gen Shugi,
    • zbieranie danych: PFC, VSM, PFMEA, CP, SWI,
    • charakterystyki produktowe i procesowe oraz ich podział, wada w ujęciu procesowym,
    • analiza wady i jej efektów według zapisów PFMEA,
    • definiowanie problemu: 5W2H w ujęciu x2 oraz is/is not,
    • analiza czynników w podejściu 5M, diagram Ishikawy dla czynników – opis wytypowanych procesów.
  • Tymczasowe działania zaradcze – plan działań.
  • Identyfikacja przyczyn źródłowych:
    • definicja pojęcia „przyczyna źródłowa”, przyczyny źródłowe w ujęciu procesowym,
    • poszukiwanie przyczyn źródłowych w podejściu 5M, HERCA,
    • klasyfikacja hipotez (analiza Pareto),
    • rozwinięcie hipotezy (5why, elementy drill deep),
    • weryfikacja przyczyny źródłowej.
  • Trwałe działania korygujące:
    • poszukiwanie, określenie i weryfikacja działań korygujących (EP, MP),
    • plan wdrożenia działań korygujących (budowanie harmonogramów i przydzielanie zasobów),
    • walidacja działań korygujących.
  • Standaryzacja uzyskanych rozwiązań:
    • utrwalenie rozwiązań,
    • przeniesienie rozwiązań na inne obszary organizacji,
    • uaktualnienie dokumentacji,
    • szkolenia i zapisy (lesson learnt).
  • Informacja zwrotna – uznanie pracy zespołu.

 

Uczestnicząc w szkoleniu:
  • Przejdziesz pełną procedurę efektywnego rozwiązywania problemów dla problemu wybranego przez Twój zespół.
  • Dowiesz się kiedy i jak należy reagować na błędy.
  • Nauczysz się sprawnie identyfikować przyczynę źródłową.
  • Przekonasz się, że korzystne jest eliminowanie przyczyny źródłowej a nie skutków jej występowania.
  • Zauważysz jak zastosowanie metod efektywnego rozwiązywania problemów wpływa na polepszenie procesów a tym samym na wyniki firmy.
  • Będziesz umiał zmotywować zespół do utrzymania i polepszania ustalonych standardów.
  • Podniesiesz swoje kwalifikacje jako lidera zespołów reagowania na błędy.
  • Zrozumiesz potrzebę standaryzacji jako podstawę ciągłej poprawy procesów.

 

Adresaci szkolenia:
  • Szkolenie skierowane głównie do członków zespołów efektywnego rozwiązywania problemów, managerów, liderów zespołów pracowniczych, liderów oraz członków zespołów poprawy jakości, liderów oraz członków zespołów ciągłych zmian oraz wszystkich realnie zaangażowanych w poprawę procesów produkcyjnych i okołoprodukcyjnych, szkolenie może być przygotowane do pracy z pracownikami produkcyjnymi.
  • W szkoleniu mogą uczestniczyć osoby o różnym stopniu zaawansowania w efektywne rozwiązywanie problemów, nie mające żadnej wiedzy, jak też osoby posiadające już wiedzę teoretyczną lub praktyczną.

 

Czas trwania:
  •  2 dni (16 godzin dydaktycznych)