- Zakres standardu, powołania normatywne, terminy i definicje
- Kontekst organizacji -
- Zrozumienie organizacji i jej kontekstu
- Zrozumienie potrzeb i oczekiwań stron zainteresowanych
- Zakres systemu zarządzania jakością - wymagania specyficzne klientów (CSR) jako integralna część systemu zarządzania jakością standardu IATF 16949
- System zarządzania jakością - podejście procesowe wg normy ISO 9001 jako podstawa działania systemu zarządzania – filozofia PDCA oraz Koncepcja Motoryzacyjnego Podejścia Procesowego APA – najlepsze praktyki według IATF 16949 na bazie VDA 12 oraz AIAG – CQI 16
- Bezpieczeństwo produktu – jako integralna część działania systemowego
- Przywództwo –
- Przywództwo i zaangażowanie kierownictwa w skutecznym wdrażaniu wymagań normy – odpowiedzialność korporacyjna, ocena skuteczności i efektywności procesów, powołanie właścicieli procesów
- Polityka jakości
- Role organizacyjne wraz z określeniem odpowiedzialności i uprawnień – dla przedstawicieli klienta i osób odpowiedzialnych za zwolnienie produktu i działania korygujące
- Planowanie –
- Rozpoznanie ryzyk i szans w procesach organizacji jak podstawa działania systemu zarządzania – działania zapobiegawcze i plany awaryjne
- Cele jakościowe i działania w celu ich osiągnięcia
- Wsparcie –
- Zasoby ludzkie
- Infrastruktura – layout
- Środowisko operowania procesów
- Zasoby do monitorowania i pomiarów – MSA, spójność pomiarowa, kalibracja, wymagania dla laboratoriów
- Wiedza organizacji
- Kompetencje – szkolenia oraz kompetencje audytorów wewnętrznych i drugiej strony
- Świadomość i motywacja
- Komunikacja
- Zarządzanie udokumentowanymi informacjami – podręcznik jakości, zapisy, specyfikacje inżynieryjne
- Działania operacyjne –
- Planowanie, rozpoznanie i analiza wymogów klienta - Identyfikacja i Zarządzanie Specyficznymi Wymaganiami Klienta (CSR)
- Projektowanie i zatwierdzanie procesu produkcyjnego według IATF 16949 oraz omówienie kluczowych aspektów wymagań podręczników referencyjnych – APQP/VDA-RGA, PPAP/VDA2, FMEA/VDA4, SPC/VDA4, MSA/VDA5
- Nadzór nad zewnętrznie dostarczanymi procesami, produktami i usługami, realizacja produkcji i usług
- Nadzorowanie produkcji i dostarczania usług – Plan kontroli, instrukcje operatorskie, przezbrojenia, TPM, programowanie produkcji
- Identyfikacja i identyfikowalność
- Magazynowanie
- Działania po dostawie – informacje z serwisu
- Nadzorowanie zmian – zmiany tymczasowe
- Zwalnianie produktów i usług – kontrola wymiarowa i testy funkcjonalne, kryteria akceptacji
- Nadzór nad niezgodnymi wyjściami – koncesje, naprawy i przeróbki, likwidacja produktów niezgodnych
- Ocena rezultatów –
- Monitorowanie i pomiary procesów, definicja narzędzi statystycznych
- Ocena Satysfakcji Klienta – Podstawa oceny skuteczności systemu zarządzania
- Analiza i ocena – ocena trendów
- Audyty wewnętrzne – realizacja założeń IATF - APA -„V” oraz „CAPDo®” w audytach systemu, procesu, produktu
- Przegląd zarządzania – podsumowanie działania systemu zarządzania
- Doskonalenie –
- Niezgodności i działania korygujące – solving problem, error proofing, zarządzanie gwarancjami, analiza zwrotów z pola
- Ciągłe doskonalenie
- Załączniki A (Plan kontroli-normatywny) oraz B (Bibliografia Automotive-wytyczne)
- Wpływ zmian na proces certyfikacji/recertyfikacji -
- Omówienie wymagań podręcznika - Rules for achieving IATF recognition 5th edition for IATF16949
- Omówienie wytycznych podręcznika - IATF Guidance to IATF
- Podsumowanie szkolenia, dyskusja, uwagi
|