Zakres szkolenia:
  • Zakres standardu, powołania normatywne, terminy i definicje
  • Kontekst organizacji -
    • Zrozumienie organizacji i jej kontekstu
    • Zrozumienie potrzeb i oczekiwań stron zainteresowanych
    • Zakres systemu zarządzania jakością - wymagania specyficzne klientów (CSR) jako integralna część systemu zarządzania jakością standardu IATF16949
    • System zarządzania jakością - podejście procesowe wg normy ISO9001 jako podstawa działania systemu zarządzania – filozofia PDCA oraz Koncepcja Motoryzacyjnego Podejścia Procesowego APA – najlepsze praktyki wg IATF16949 na bazie VDA 12 oraz AIAG – CQI 16
    • Bezpieczeństwo produktu – jako integralna część działania systemowego
  • Przywództwo –
    • Przywództwo i zaangażowanie kierownictwa w skutecznym wdrażaniu wymagań normy – odpowiedzialność korporacyjna, ocena skuteczności i efektywności procesów, powołanie właścicieli procesów,
    • Polityka jakości,
    • Role organizacyjne wraz z określeniem odpowiedzialności i uprawnień – dla przedstawicieli klienta i osób odpowiedzialnych za zwolnienie produktu i działania korygujące,
  • Planowanie –
    • Rozpoznanie ryzyk i szans w procesach organizacji jak podstawa działania systemu zarządzania – działania zapobiegawcze i plany awaryjne,
    • Cele jakościowe i działania w celu ich osiągnięcia,
  • Wsparcie –
    • Zasoby ludzkie,
    • Infrastruktura – layout,
    • Środowisko operowania procesów,
    • Zasoby do monitorowania i pomiarów – MSA, spójność pomiarowa, kalibracja, wymagania dla laboratoriów,
    • Wiedza organizacji,
    • Kompetencje – szkolenia oraz kompetencje audytorów wewnętrznych i drugiej strony,
    • Świadomość i motywacja,
    • Komunikacja,
    • Zarządzanie udokumentowanymi informacjami – podręcznik jakości, zapisy, specyfikacje inżynieryjne
  • Działania operacyjne –
    • Planowanie, rozpoznanie i analiza wymogów klienta - Identyfikacja i Zarządzanie Specyficznymi Wymaganiami Klienta (CSR),
    • Projektowanie i zatwierdzanie procesu produkcyjnego wg IATF 1949 oraz omówienie kluczowych aspektów wymagań podręczników referencyjnych – APQP/VDA-RGA, PPAP/VDA2, FMEA/VDA4, SPC/VDA4, MSA/VDA5,
    • Nadzór nad zewnętrznie dostarczanymi procesami, produktami i usługami, realizacja produkcji i usług
    • Nadzorowanie produkcji i dostarczania usług – Plan kontroli, instrukcje operatorskie, przezbrojenia, TPM, programowanie produkcji
    • Identyfikacja i identyfikowalność,
    • Magazynowanie,
    • Działania po dostawie – informacje z serwisu,
    • Nadzorowanie zmian – zmiany tymczasowe,
    • Zwalnianie produktów i usług – kontrola wymiarowa i testy funkcjonalne, kryteria akceptacji
    • Nadzór nad niezgodnymi wyjściami – koncesje, naprawy i przeróbki, likwidacja produktów niezgodnych
  • Ocena rezultatów –
    • Monitorowanie i pomiary procesów, definicja narzędzi statystycznych
    • Ocena Satysfakcji Klienta – Podstawa oceny skuteczności systemu zarządzania,
    • Analiza i ocena – ocena trendów
    • Audyty wewnętrzne – realizacja założeń IATF - APA -„V” oraz „CAPDo®” w audytach systemu, procesu, produktu
    • Przegląd zarządzania – podsumowanie działania systemu zarządzania
  • Doskonalenie –
    • Niezgodności i działania korygujące – solving problem, error proofing, zarządzanie gwarancjami, analiza zwrotów z pola
    • Ciągłe doskonalenie
  • Załączniki A (Plan kontroli-normatywny) oraz B (Bibliografia Automotive-wytyczne)
  • Wpływ zmian na proces certyfikacji/recertyfikacji -
    • Omówienie wymagań podręcznika - Rules for achieving IATF recognition 5th edition for IATF16949
    • Omówienie wytycznych podręcznika - IATF Guidance to IATF
  • Podsumowanie szkolenia, dyskusja, uwagi
Uczestnicząc w szkoleniu:
  • Zrozumienie logiki budowy organizacji opartej na koncepcji Motoryzacyjnego Podejścia Procesowego APA
  • Zapoznanie z miejscem poszczególnych wymogów ISO 16949 na mapie procesów firmy
  • Zapoznanie z wymaganiami ISO 16949
  • Nabycie umiejętności interpretacji poszczególnych wymogów standardu w organizacji
  • Zrozumienie konieczności dokumentowania wyników procesów w optymalnym zakresie 
Adresaci szkolenia:
  • Szkolenie adresowane jest do wszystkich osób pracujących w przemyśle motoryzacyjnym od pełnomocników ds. systemu zarządzania jakością, przez właścicieli procesów/menadżerów, audytorów wewnętrznych, po specjalistów wszystkich obszarów organizacyjnych

 

Czas trwania:
  • 2 dni (16 godzin dydaktycznych)